At skulle afslutte 9. klasse med et afgangsprojekt er kulminationen af et skoleforløb, hvor man på forskellige måder og niveauer har tilegnet sig forskellige delkompetencer i det at lave en projektopgave.
Hvorfor og hvordan?
Projektarbejdsformen er særlig i vores undervisning fordi:
- den tager udgangspunkt i elevens nysgerrighed og undren
- den stiller krav til eleven i at undersøge, iagttage og bearbejde viden
- den inspirerer til at formgive og formidle sin viden
- den rummer gode muligheder for feedback både i processen og på selve produktet
- den bedst kvalificerer vores elever til at indgå i en foranderlig og kompleks verden
- den giver mulighed for at arbejde med en meget stor mangfoldighed af viden, nysgerrighed og elever.
At lave projektarbejde er et kompliceret samspil af flere færdigheder: Indsamling af viden, bearbejdning af viden, databehandling, samarbejde, kommunikation, planlægning og strukturering af arbejde, vejledning, fremlæggelser m.m. Dette forsøger vi at øve på mange forskellige måder. Derfor vil del-elementer af projektarbejde også indgå i alle klassetrin. Nedenstående “røde tråd” giver et lille indblik i dette:
0.- 3. klasse:
Arbejde med elementer der fører hen mod projektarbejdet Formidler mundtlig i klassen og øver sig på at ”stå frem” og formidle Arbejder med små emneopgaver
4.-5. klasse:
Der arbejdes med små projektopgaver. Der sættes fokus på spørgsmålstypen, åbne spørgsmål, og besvarelsen af disse.
Der arbejdes med faglig formidling i forhold til projektet.
6. klasse:
Der arbejde ud fra et fælles tema i grupper. Fokusområder:
- Problemformuleringen – de åbne spørgsmål. Lærer udformer den endelige problemformulering
- Interviews
- Layout og disposition for den færdige opgave
- Opsamling – ”konklusion”
- Begyndende logbog.
7. klasse:
Der kan arbejdes med et fælles tema. Der kan arbejdes i grupper eller selvstændigt. Opgaven afleveres mundtligt og skriftligt
- Fokusområder:
De åbne spørgsmål inddeles i 4 kategorier. Der findes spørgsmål til hver kategori
Problemformuleringen – eleven forsøger at finde en problemformulering ud fra de åbne spørgsmål. - Interviews
Fra informationssøgning til teksten i projektet
Konklusion
Litteraturhenvisning
Disposition for fremlæggelse
Logbog
8. klasse:
Det er frit emne. Eleven arbejder selvstændigt. Opgaven afleveres skriftligt, mundtligt og som produkt. Eleven skal nu inddrage dansk, engelsk, matematik og 2 valgfrie fag.
Nye Fokusområder: – Metodeafsnit
Diskussion
Analyse
Fagvalg og indkorporering af disse
Perspektivering
Noteangivelse
Produkt
Fremlæggelse
9. klasse:
Afgangsopgaven:
Eleven arbejder selvstændigt med et selvvalgt emne. Se kriterier for afgangsopgaven. Nyt fokusområde:
– Fortolkning
– Synopsis
– Preface
At lære i mange forskellige sammenhænge
Projektarbejdets del-kompetencer læres i mange forskellige sammenhænge.
Det kan fx være når man øver sig i at række hånden op til fællessamlinger og sige noget til hele samlingen – eller når man arbejder i en ny gruppe i en alternativ uge, eller når man er på tur og taler med mennesker, der ved noget særligt eller når man er en del af en større musik- eller teaterproduktion.
Ryslinge Friskoles alternative- og kreative uger derfor fyldt med øjeblikke, hvor disse færdigheder trænes.