På Ryslinge Friskole har 7,8 og 9 klasse samfundsfag sammen. Vi kalder det Fællestime. Over en periode på 3 år kommer de unge gennem forløb der tager udgangspunkt i faste emner inden for politik, samfund og økonomi. Vi debatterer emner der præger vores samfund lokalt, på landsplan, i Europa og Verdenen.

Undervisningen tager altid udgangspunkt i aktuelle emner og de unge får herfra læring der giver dem en  basal paratviden. Den store gruppe giver dels mulighed for at debattere i det store forum, men også mulighed for at bearbejde de samfundsfaglige emner i mindre grupper på tværs af alder, klasser og viden.

I samfundsfag finder vi det vigtigt at de unge får mulighed og læring i at kunne deltage i en debat med relevante indlæg og med en overbevisende viden, der understøtter og styrker deres holdninger til forskellige samfundsfaglige emner.