På Ryslinge Friskole ønsker vi, at alle børn skal finde glæde ved og udvikle evnen til at kunne fordybe sig i billedskabende arbejde.

Undervisningen i billedfag indeholder farvelære, billedkomposition, billedlæsning, materialelære, brug af redskaber og teknikker.

Oftest præsenteres børnene for en opgave med krav til udformning, materialer og indhold.

Inspiration til opgaven kan være en kunstner, en teknik, et materiale, en følelse, en oplevelse, et stykke musik, et kendt værk etc.

Undervisningen varierer mellem individuelle, par- og gruppeopgaver.

Det er vigtigt, at børnene, gennem en givende proces, lykkes, når i mål og bliver tilfredse med deres produkt.

Børnenes “værker” udstilles på skolen – et vigtigt element, hvor de får respons og selv kan nyde reaktionerne fra andre børn og voksne, når deres værker betragtes.

Ugentligt timetal

1.-6. klasse: 60 min om ugen i alle uger med grundskema

7.-9. klasse vælges som helårsvalgfag 90 min om ugen i alle uger med grundskema

Billedfag indgår desuden tværfagligt i mange sammenhænge.